Nieuw huis, nieuw gezin - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Nieuw huis, nieuw gezin - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Nieuw huis, nieuw gezin

Blijf op de hoogte en volg Marije

23 Oktober 2012 | Brazilië, Patrocínio

Hier zit ik dan, in een nieuw huis, met een nieuwe familie, nieuwe regels en een nieuwe leefstijl. Ik had er een beetje dubbele gevoelens bij, want in die 2,5 maand ben ik toch erg gehecht geraakt aan mijn eerste gastgezin. Mijn moeder is ontzettend lief en doet er alles aan om mij op mijn gemak te laten voelen. Mijn vader is echt de man in huis en is ontzettend grappig. Mijn zusje is ontzettend schattig en lief. Ik zal hen en hun huis echt missen.
Als ik terugkijk naar al die weken dat ik hier ben, en terugdenk aan al die fantastische dingen die ik hier al heb gedaan, besef ik pas hoe ontzettend snel de tijd gaat! Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik doodzenuwachtig, stinkend, hongerig en misschien zelfs een beetje bang aankwam in op het vliegveld. En dat ik ontzettend blij en opgelucht was toen daar een hele groep mensen mij stond op te wachten met een grote poster met ‘Seja bem-vinda!’.

Wat heb ik hier veel beleefd zeg… Al die keren dat ik hier naar een ranch ben geweest, of naar Uberlândia of die keer dat ik naar Brasilia ging. En ik mag natuurlijk alle feesten niet vergeten!
Zoals bijvoorbeeld Rodeo festival, een sertanejo show hier in Patrocínio. Sertanejo is typisch Braziliaanse muziek, een soort country. Ik ben er eigenlijk niet heel erg weg van, maar de show was ontzettend gezellig! Eigenlijk mocht je er niet in als je jonger was dan achttien jaar, maar ik heb geen problemen gehad. Misschien had dat iets te maken met het feit dat ik er niet bepaald Braziliaans uitzag. Ook hadden mijn vriendinnen mij gewaarschuwd voor jongens die nogal 'subtiel' laten merken dat ze het wel zien zitten om met je te zoenen. Ook hier heb ik gelukkig geen last mee gehad. Er waren wel jongens die mijn ogen erg mooi vonden, wat ik er kon waarderen.
Na Rodeo festival had ik mijn eerste District meeting, waarbij ik alle exchange student uit Rotary district 4770 heb ontmoet. Het was ontzettend gezellig! Het vond plaats in het huis van een Rotary member, en wat was het huis mooi! Compleet met bioscoop, verwarmd zwembad, voetbalveld en genoeg slaapkamers voor 20 exchange students. We hebben veel gepraat, lol gehad, volleybal gespeeld (in het zwembad) en natuurlijk hadden we presentaties waar nog eens alle regels werden besproken.

En afgelopen weekend was de het laatste weekend met deze familie. We zijn naar mijn favoriete ranch geweest, gelegen aan een meer, met paarden, voor mij is het dus perfect! Ik heb veel tijd doorgebracht op het paard, rijdend door de koffieplantages, heerlijk! Ook heb ik veel geslapen… Ik weet niet hoe het komt, maar sinds ik in Brazilië ben, kan ik altijd en overal slapen. Ja, ik ben een echte ‘dorminhoca’ geworden, wat Portugees is voor slaapkop.
En ik heb mijn langverwachte appeltaart en aardappeltjes uit de oven gemaakt, wat gepaard ging met stress, zweet en blaren. Het geeft namelijk nogal een druk als je herhaaldelijk hebt gezegd dat Hollandse appeltaart ontzettend lekkers is… Maar tot mijn grote vreugde kon iedereen mijn kookkunsten zeer waarderen en mag ik de recepten gaan vertalen naar Portugees!
Ik maak dus een heleboel mee, en er staan me nog veel meer leuke dingen te wachten! Morgen bijvoorbeeld, vier ik mijn verjaardag. Mijn Rotary heeft mijn feest georganiseerd en ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Ik weet alleen dat er een heleboel mensen komen en dat er een heleboel eten is. En mijn vriend heeft samen met een vriendin uit Brazilië een hele verrassing in elkaar gezet, waar een heleboel mensen bij zijn betrokken (Brazilianen en Nederlanders…).
En woensdag ga ik voor negen dagen naar Pantanal en Bonito. Pantanal is 1 van de grootste natuurgebieden ter wereld. Er zijn een heleboel dieren, onder andere krokodillen, piranha’s, een heleboel soorten vogels en tot mijn grote verafschuwing ook een heleboel insecten… Insecten zijn nooit mijn grootste vrienden geweest, maar het lijkt wel alsof de insecten in Brazilië veel groter, dikker en viezer zijn. Als ik het kan navertellen, zal ik zeker uitgebreid verslag doen!

En nu zit ik dus in mijn tweede gastgezin, heel lief gezin met een nieuwe moeder, nieuwe vader en een nieuwe zus. Mijn kamer is nog één grote ongeorganiseerde bende en het feit dat ik ook nog een koffer voor woensdag moet inpakken maakt het er niet beter op… Het spijt me heit en mem, maar als ik terug kom, ben ik denk ik niet veel georganiseerder dan dat ik was toen ik vertrok.

Ik wil iedereen die mij kaarten heeft gestuurd, heel erg bedanken! Het is ontzettend leuk om bericht uit mijn eigen landje te krijgen!
Ik zal mijn ouders mijn nieuwe adres sturen, voor als er meer mensen zijn die mij een kaartje willen sturen!

  • 23 Oktober 2012 - 09:20

    Frank Swinkels:

    Klinkt weer fantastisch, Marije! :)
    Veel plezier met je reis naar Pantanal en Bonito en een heerlijke tijd bij je nieuwe ouders toegewenst.
    Groeten uit een grijs, maar warm Harlingen.
    Frank

  • 23 Oktober 2012 - 09:54

    Petra Bruinsma:

    Ha Marije,

    Wat maak jij daarwat mee zeg !!!
    Echt geweldig ja, het zal wel weer even wennen zijn in zo`n nieuw gezin.
    Maar ook daar zul je het zeker weer naar je zin hebben zo flexibel ben je wel.

    Ik, mail vanuit Duitsland , even een paar dagen op vakantie.

    Trouwens alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! Deze week toch ?
    Ja ik heb de kalender niet mee , ha, ha .

    Nou meid , heel veel plezier in je nieuwe situatie en vele groetjes van Petra en Eelco

  • 23 Oktober 2012 - 16:47

    Tessa Van Huisstede:

    Heey Marije!

    Ik kan altijd erg genieten van je verhalen, wat moet jij daar een mooie tijd hebben zeg!
    Ik weet dat morgen pas je verjaardag is, maar toch wil je alvast feliciteren
    met je 16e(!!!) verjaardag!
    Hoop dat je een mooie dag zult hebben!

    Nog erg veel plezier daar en vooral véél mooie ervaringen op doen!

    Dikke Kus,

    Tessa

  • 07 Januari 2013 - 11:26

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Ook van ons allereerst de beste wensen voor 2013 ! Wij hopen dat dit jaar voor jou op dezelfde wijze zal verlopen als 2012. Uit je verslag is het duidelijk dat je het daar nog steeds erg naar de zin hebt.
    De reis van 23 dagen langs de kust zal ook wel indrukwekkend zijn. Veel plezier daarbij !
    Ik volg de buitenlandse politiek altijd met veel interesse en ik vroeg mij af of jij de afgelopen maanden de Mensalão (dik zakgeld) zaak ook op de televisie hebt kunnen volgen.
    Dit is één van de meest spraakmakende corruptieschandalen in de geschiedenis van Brazilië. Deze zaak speelde onder de toenmalige (2005) president Lula da Silva. Er zou smeergeld betaald zijn in ruil voor steun aan de regering en het geld zou afkomstig zijn uit de staatskas.
    De ster van het proces was rechter Joaquim Barbosa (Negão oftewel "super zwarte") Hij was de eerste zwarte rechter van de Hoge Raad. Het proces was de afgelopen 4 maanden live te volgen op de Braziliaanse televisie. Ben eigenlijk best benieuwd naar de reacties van de doorsnee Braziliaan.

    hartelijke groeten vanuit een grijs en mistig Dronrijp
    cor en wiep nottelman



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 51245

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: