Nordeste 2013! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Nordeste 2013! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Nordeste 2013!

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Februari 2013 | Brazilië, Patrocínio

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik iets geschreven heb. En deze keer heb ik er ook daadwerkelijk een goede reden voor. Ik ben 3 weken op reis geweest langs de kust van Brazilië! Ik heb een heleboel gezien, gedaan en beleefd, dus dit gaat waarschijnlijk een erg lang blog worden…

23 dagen lang, met 99 uitwisselingsstudenten 9 steden in Brazilië bezoeken; de reis van mijn dromen!
Nadat we een paar dagen in Belo Horizonte hebben doorgebracht om over de regels te praten en elkaar een beetje te leren kennen, zijn we naar de eerste stad van onze reis gegaan: Lençois. Lençois is een heel klein en schattig stadje in het gebied Chapada Diamantina, in het midden van Brazilië. Dit gebied staat bekent om zijn grotten en watervallen, en dat zijn dan ook de dingen die we hebben bezocht. Eén van de hoogtepunten van wat we hier hebben gedaan, was snorkelen in de rivier Santo Antônio, die uitmondt in een grot. Met zaklampen om nog iets te kunnen zien, zijn we helemaal naar het einde gesnorkeld, waar het zo diep was dat je de bodem niet meer kon zien. Daar moesten we de zaklampen uitdoen, en dat was toch wel een heel erg apart gevoel. Zwevend in het water, terwijl je he-le-maal niks kon zien.
Wat ik toch wel het allerleukste vond, was het beklimmen van de rots Morro do Pai Inácio. Dat was nogal wat werk, zo’n twee uur klimmen, maar het uitzicht was prachtig! De dag daarna had ik wel ongelooflijk veel spierpijn, maar je moet er wat voor over hebben.
De volgende stad die we hebben bezocht, was Macéio. Hier heb ik voor het eerst sinds 5 maanden weer zee en strand gezien! Al zijn de stranden van Brazilië met hun palmbomen, helderblauwe water, zongebruinde vrouwen in kleine bikini’s en gespierde mannen in speedo’s niet te vergelijken met de stranden in Nederland.
Het leukste dat we in Macéio hebben gedaan, was zwemmen in de ‘Piscinas Naturais’, oftewel de natuurlijke zwembaden. Eerst gingen we met een vreemdsoortig zeilbootje 2 kilometer van de kust af varen, en daar gingen we zwemmen, echt heerlijk!
De stad die we daarna hebben bezocht, was Natal. Natal is de stad die het meeste in het noordoosten ligt als maar mogelijk is. Het allergaafste wat we hier hebben gedaan was een trip met een ‘buggy ride’. Oftewel, in kleine, snelle autootjes door de duinen crossen. Het ging snel, met scherpe bochten en steile heuvels en ik heb er een hele zere kont aan overgehouden, maar het was heel gaaf! Daarna hebben we de hele middag gespendeerd aan het strand en ben ik heerlijk bruin geworden.
Toen was het alweer tijd om naar de vierde stad te gaan, Salvador! Onderweg zijn we nog gestopt in Praia do Forte om Project Tamar te bezoeken. Dit project beschermd de zeeschildpadden en ik vond het heel gaaf! Ik had nog nooit een schildpad van dichtbij gezien, en ik vind het hele mooie, aparte en vooral grote beestjes. En daarna zijn we doorgegaan naar Salvador, de eerste hoofdstad van Brazilië. En de eerste stad waar ik echt historie heb gezien. In Salvador hebben we een city-tour gehad, waarbij we onder andere de kerk Nosso Senhor do Bonfim hebben bezocht. Deze kerk staat bekend om de gelukslintjes die denk ik elke toerist die daar is geweest om de hekken heeft gebonden. Het idee is dat je het lintje vastmaakt met drie knoopjes en bij elke knoop doe je een wens.
Ook zijn we naar het oude centrum van Salvador gegaan, waar we de kerk Sao Francisco hebben bezocht. Deze kerk is de kerk met het meeste goud in Brazilië en ik vond het echt supermooi! Overal waar je keek zag je goud en versiersels en mooie dingen.
’s Avonds hebben we nog een supergave capoeira show gehad. Capoeira is een soort combinatie tussen vechten en dans en is uitgevonden door de slaven uit Afrik. Met knappe, gespierde mannen die salto’s en allemaal andere moeilijke en spectaculaire sprongen maakten terwijl het zweet door de zaal vloog, was dat zeker een hele geslaagde avond!
Ook hebben we in Salvador onze Talentshow gehad, waar ik met mijn Mexicaanse danspartner mijn salsa-kunsten heb laten zien. Ik heb op deze reis namelijk geleerd hoe ik salsa moet dansen!
Na de eerste hoofdstad van Brazilië, zijn we naar de eerste stad van Brazilië geweest, namelijk Porto Seguro. Ons hotel stond zowat aan het strand, vlakbij de strandclub ToaToa. We zijn dus ook daadwerkelijk naar het strand en de strandclub geweest, waar ik met nog een paar andere exchange students mee heb gedaan aan een soort dance work-out en waar ik heb genoten van nog meer bruine, gespierde mannen die ‘funk’ aan het dansen waren. Daarna hebben we nog een city-tour gehad naar het oudste gedeelte van de stad. Dat was heel interessant, want Porto Seguro heeft veel historie omdat de Portugezen hier voor het eerst voet zette in Brazilië.
Toen begon na 2 weken feesten, lol hebben, bruin worden aan het strand, ananassap uit een ananas drinken, carnavalsmuziek, veel vrienden maken en heel veel dingen bezoeken en leren over Brazilië, alweer de laatste week van onze reis… in Rio de Janeiro!!
Hier heb ik even een apart blog voor gemaakt, omdat deze toch al wel heel lang werd.

  • 13 Februari 2013 - 18:12

    Mem:

    super!!!!!!

  • 01 Maart 2013 - 16:58

    Aline En Goof:

    mee eens!!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 51247

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: