Februari en maart in Brazilië - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Februari en maart in Brazilië - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Februari en maart in Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 April 2013 | Brazilië, Patrocínio

Laat ik maar beginnen met mijn excuses aan te bieden aan al mijn trouwe lezers, die ik zo lang heb laten wachten op een nieuw blog van mij. Ik zag net tot mijn grote schrik dat mijn vorige blog alweer van bijna twee maanden geleden was en ik heb in die twee maanden weer een heleboel meegemaakt!

De afgelopen twee maanden zijn vooral heel hectisch qua emoties geweest, maar ook heel leerzaam. Twee maanden van hoge pieken en diepe dalen, zal ik maar zeggen.
Zo heb ik het deze keer moeilijker gehad met het vinden van mijn plekje in dit gastgezin. Gelukkig heb ik veel hulp gehad van mijn Braziliaanse vrienden en mijn counselor en na een paar goede gesprekken is het beetje bij beetje beter geworden. En nu voel ik me ook helemaal thuis in deze familie!
In dit gezin heb ik een vader, een moeder, een zus, twee broers en een hondje. Lekker druk dus! Mijn vader reist veel voor zijn werk, en één van mijn broers woont niet meer thuis, dus die ken ik helaas niet zo heel goed. Maar ondanks dat is het wel heel gezellig! Mijn moeder is heel zorgzaam en kan heel goed koken, dus ik heb niks te klagen. Ook kan ik al een paar traditionele gerechten uit Minas Gerais maken, wat noodzakelijk is omdat ik het Braziliaanse eten ontzettend ga missen als ik terug ben!
Ook houdt deze familie heel erg van feesten en met tien ooms en tantes en hun aanhang en hun kinderen, komen er dus ook geregeld mensen langs om even een biertje te drinken. Of twee. Of een heleboel. Soms sta ik echt versteld van de hoeveelheid bier die hier in Brazilië gedronken wordt! Vooral toen ik laatst mijn eerste Braziliaanse bruiloft heb meegemaakt. De dienst begon ’s ochtends vroeg en duurde ongeveer een half uurtje. En terwijl het pasgetrouwde stel nog over het middenpad wegliep, gingen de eerste biertjes al rond. En die bleven de rest van de dag ook rondgaan. Al met al heb ik die dag wel de hele dag staan feesten met de rest van de familie en was het ondanks enkele vervelende, dronken Braziliaanse mannen een heel geslaagd feest!

Wat voor mij ook een heel moeilijk moment was, was toen in maart de vader van mijn vriend heel plotseling overleed. Toen heb ik me wel weer gerealiseerd dat Brazilië toch een hele andere cultuur heeft dan Nederland die heel anders met verdriet en dood omgaat. Als in Brazilië iemand komt te overlijden, wordt het lichaam diezelfde dag nog opgebaard en de dag daarna gelijk begraven. Er is ook niet een hele dienst, je komt meestal langs om de familie te condoleren en er komt een dominee langs om te bidden. Soms wordt er nog gezongen, en dan wordt het lichaam weggebracht en begraven. En waar ik vooral veel moeite mee had, is dat ze hier niet echt emoties laten zien. Ik mocht het heel even moeilijk hebben, heel even verdrietig zijn, maar daarna moest ik sterk zijn en mocht ik niet teveel laten zien dat ik het moeilijk had. Dat was lastig, en ik heb dus ook wel even last gehad van heimwee.
Gelukkig werd die heimwee snel minder toen er een stukje Nederland naar Brazilië kwam. De week daarna kwamen namelijk ineens mijn echte, biologische ouders het klaslokaal binnenlopen! Ze hadden al twee weken lang door heel Brazilië gereisd en hun laatste week hebben ze bij mij in Patrocínio doorgebracht. Na een emotioneel weerzien begon een hele drukke week, waarin we ontzettend veel hebben gedaan. We hebben heel veel koffieplantages bezocht, aangezien Patrocínio ‘hoofdstad van de koffie’ is! Ook hebben we een andere stad, Araxá, bezocht en de Rotary had een hele gezellige barbecue voor mijn ouders geregeld. We hebben dus een hele leuke en drukke week gehad, waar ook ik veel van heb geleerd over mijn omgeving!

Nu heb ik nog maar twee maanden en twee weken te gaan. De tijd vliegt echt voorbij en er staat nog van alles op de planning. Zo is er hier op dit moment bijvoorbeeld stadsfeest, wat betekent dat het groot feest is met elke avond een sertanejo show (‘sertanejo’ is typische muziek uit Brazilië). Zaterdag ga ik alweer verhuizen naar mijn vierde en laatste gastgezin en in mei ga in op reis van de Amazone! En tussendoor staan er ook nog een hoop feesten op de planning, dus ik ben nog lang niet klaar op naar huis te gaan!

Ik wil iedereen die mij kerstkaarten heeft gestuurd, bij deze ook nog even bedanken! Ik heb ondanks de verkeerd geschreven adressen alle kaarten inmiddels binnengekregen, heel erg leuk! En ik beloof jullie bij deze dat ik de volgende keer sneller wat van me zal laten horen…

  • 09 April 2013 - 22:07

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Uit je verslag blijkt dat je een hectische tijd achter de rug hebt. Het is fijn dat je je uiteindelijk wel thuis kon voelen in het nieuwe gastgezin. Je kunt ook al een paar traditionale gerechten maken. Als het Braziliaanse eten inderdaad zo lekker is dan neem je vast wat recepten mee naar huis denk ik ?
    Er wordt in Brazilië blijkbaar veel bier gedronken. Je vertelt over de Braziliaanse bruiloft waar ze s'morgens al vroeg met het bierdrinken beginnen. De sfeer zit er dan al gauw in denk ik ?
    Wij wisten niet dat de vader van jouw vriend in maart is overleden anders zouden wel even gereageerd hebben. Jammer dat je de emoties bijna niet mocht laten zien. Het is toch wel een heel andere cultuur. Ik kan me voorstellen dat je wel rot moet hebben gevoeld nu je niet even bij je vriend kon zijn.
    Aan de andere kant was het natuurlijk fantastisch dat je ouders het klaslokaal binnenstapten. Bij hen kon je de emoties wel kwijt. Ik las er al over in het blog in de "Gearfetter". Ik hoorde vanmorgen van jouw Pake dat jullie een prachtige week hebben gehad.
    A.s.zaterdag naar het 4e en laatste gastgezin en dan in mei weer op reis. Het ziet er goed uit !

    Vanmorgen las ik in de krant dat de Braziliaanse regering gelijke arbeidsrechten voor "empregadas domésticas" en babysitters heeft geregeld. Heb je hiervan ook wat ervaren in de gezinnen waar je totnutoe geweest bent ? Wonen deze vrouwen bij de werkgevers ? Volgens het artikel in de krant zouden deze mensen uitgebuit worden waar dan nu een einde aan komt.

    Veel plezier voor de komende tijd !

    hartelijke groeten van
    cor en wiep nottelman


  • 09 April 2013 - 22:46

    Aline En Goof:

    Lieve Marije,


    Geniet de laatste maanden van deze ongetwijfeld onvergetelijke ervaring

    We laten ons wel bijpraten door je vader en moeder ;-)))

    Heb t goed en hou t goed daar,

    Aline en Goof

  • 15 April 2013 - 19:10

    Lysbert Rondaan En Jan Jelle Koersma:

    Hallo Marije,

    vlak voordat je afreisde naar Brazilië hebben wij jou namens de PKN Dronrijp een notitieblokje gegeven, om al jouw ervaringen in op te schrijven. Nu blijkt dat wij niet helemaal met onze tijd zijn meegegaan, want via jouw blogs krijgen we ontzettend veel meer en actuele informatie. En we slaan de Gearfetter van deze maand open en ook daarin een blog van jou. Wat ons betreft hoef je je dan ook niet te verontschuldigen voor dat we even moesten wachten op jouw nieuwste blog, je geeft ontzettend veel informatie over jezelf en het land en we krijgen echt een goed beeld van Brazilië en hoe het met je gaat. En van je moeder horen we tussendoor natuurlijk ook het één en ander. We zijn blij te horen dat het goed met je gaat en kunnen ons goed voorstellen dat het best emotioneel was je vader en moeder weer in levenden lijve te zien. Wij zijn natuurlijk ook wel een beetje jaloers op jou, met zo nu en dan een party in de Braziliaanse zon, geniet er van. Je schrijft op je blog, nog twee maanden en twee weken, dus je bent aan het aftellen, hoewel twee maanden natuurlijk nog best lang is. We wensen jou heel veel succes toe bij je laatste gastgezin en blijven je blogs nauwlettend volgen, groetjes van Lysbert Rondaan en Jan Jelle Koersma, jeugdouderlingen PKN Dronrijp

  • 16 April 2013 - 21:45

    Marjolein Ensink:

    Hoi Marije,
    Fijn om weer even wat van je te horen. Wij wensen jou de laatste maanden nog heel veel plezier en succes. Groetjes Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 1158
Totaal aantal bezoekers 51246

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: