Rio de Janeiro & Carnaval - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro & Carnaval - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro & Carnaval

Blijf op de hoogte en volg Marije

13 Februari 2013 | Brazilië, Patrocínio

Dit is de deel 2 van mijn reisverslag (deel 1 is mijn vorige blog), over mijn tijd in Rio de Janeiro en carnaval!

Toen ik uit het raam keek en mijn eerste blikken wierp op Rio de Janeiro, wist ik gelijk waarom het ‘cidade maravilhosa’ (prachtige stad) wordt genoemd. Het is namelijk precies wat ik van Brazilië had verwacht; mooie gebouwen, historie, bergen en veel natuur, strand en de hele sfeer eigenlijk!
Het eerste en leukste dat we hebben gedaan in Rio de Janeiro, was het bezoeken van de favela’s (sloppenwijken). Ik had er al veel over gehoord en ik had ook al stukjes gezien van de film Tropa de Elite, dus misschien had ik er niet echt een heel positief beeld van. Vroeger (ong. 20 jaar geleden) waren er in de favela’s namelijk overal bendes te vinden. Er was veel drugshandel en corruptie met de politie. Nu is de hele situatie veel beter en is het er veel beter ontwikkelt!
Het is echt een andere wereld (voor mij tenminste, omdat dit in Nederland niet bestaat) als je er binnenkomt. De huisjes zijn klein en vrolijk gekleurd en staan kriskras door elkaar en soms staan er wel 4 op elkaar. Iedereen helpt iedereen met het bouwen van huizen en overal zie je elektriciteitskabels. Er zijn bioscopen, scholen, winkels, restaurants en er is zelfs wifi! Politie kan nu gewoon veilig de favela’s binnen en tjsa, eigenlijk hebben de mensen het er best goed!
Na deze super interessante tour, zijn we ’s middags naar één van de beroemdste stranden in Brazilië geweest, namelijk Copacabana! Helaas scheen de zon niet (wat overigens niet betekent dat het er koud is) en was de zee ontzettend wild. Ik heb nog nooit zulke hoge golven gezien en toen zo’n golf mij al rollend en stuiterend mee terug trok naar het strand, waar mijn bikinibroekje vervolgens niet meer helemaal op zn plek zat, ben ik er ook maar snel uitgegaan. De rest van de middag heb ik met veel plezier naar de andere rollende, stuiterende en bikini verliezende exchange students gekeken en natuurlijk veel foto’s gemaakt!
De volgende dag hadden we een city-tour, die natuurlijk begon bij het beeld van Jezus. Ik keek er heel erg naar uit, dat is natuurlijk iets wat elke toerist een keer gezien moet hebben! We gingen er met een treintje naartoe en toen we boven waren hadden we een prachtig uitzicht over Rio de Janeiro! En ook was het beeld natuurlijk erg indrukwekkend (alleen iets minder groot dan verwacht…). Natuurlijk hebben we daar ook als echte toeristen foto’s gemaakt!
Daarna zijn we die middag naar de Pao de Açucar geweest, waar we onderweg nog langs de straat van carnaval zijn gereden!
Pao de Açucar is een rots die vrij kenmerkend is voor Rio de Janeiro, maar helaas moesten we tot de volgende ochtend wachten tot we er naar boven konden, omdat het regende… Je gaat naar boven met 2 kabelbanen en bovenaan zou je een prachtig uitzicht moeten hebben over Rio de Janeiro. Helaas hadden we niet veel geluk, want de volgende dag was het erg bewolkt…
Diezelfde dag zijn we naar Angra dos Reis gegaan, een heel mooi stadje niet ver bij Rio de Janeiro vandaan waar allemaal rijke mensen grote huizen aan de zee hebben. Hier zijn we gaan eilandhoppen, wat heel erg leuk was! Het was ook de laatste dag van de reis, dus die avond hadden we feest waar we pins en kaartjes hebben uitgewisseld.
In 23 dagen met zijn allen reizen word je toch best wel close, en ik heb dan ook hele goede vrienden gemaakt! Ik heb ook weer allemaal logeeradresjes in onder andere Ecuador, Canada en IJsland en ik heb weer een heleboel nieuwe en mooie herinneringen! Ik heb een heleboel mooie dingen van Brazilië gezien, waar ik ontzettend dankbaar voor ben en die ik zeker weten nooit meer ga vergeten!

Ook zal ik in dit blog even een stukje wijden aan mijn eerste carnaval van mijn leven. Die helaas niet heel erg spectaculair was… Ik had helaas niet echt de mogelijkheid om te reizen naar Rio de Janeiro of Salvador of een andere stad met uitgebreide carnaval. Nu is carnaval in kleine steden ook heel goed, met veel feesten en shows, maar helaas stelt de carnaval in Patrocínio dan weer niet heel veel voor… Mijn carnaval bestond vooral uit feesten, feesten en nog meer feesten en was zeker weten heel gezellig en ik heb zeker lol gehad! Maar zodra ik 18 ben, ben ik van plan om weer terug te komen om nog meer te feesten en naar een optocht te gaan met grote, spectaculaire wagens, samba en vrouwen in schitterende jurken!


  • 14 Februari 2013 - 00:43

    Nynke:

    Aaaaah zo leuk allebei de blogs!!!!!!!! Zo fijn dat je het daar zo leuk hebt:):):)!!!!!

  • 14 Februari 2013 - 00:43

    Nynke:

    Aaaaah zo leuk allebei de blogs!!!!!!!! Zo fijn dat je het daar zo leuk hebt:):):)!!!!!

  • 14 Februari 2013 - 17:55

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Jouw beide verslagen gelezen. Wat heb je veel meegemaakt en gezien !
    Het snorkelen in de rivier Santo Antonio was indrukwekkend en dan ook nog in het donker. Loop je dan niet de kans de weg kwijt te raken of zijn jullie dan met elkaar verbonden ?
    Mij lijkt het best eng, maar daar heb jij blijkbaar géén last van gehad.
    De "buggy-ride" door de duinen lijkt mij een beter alternatief!
    Kon je de zeeschildpadden benaderen of waren ze agressief ?
    Het salsa-dansen heb je ook al geleerd. Kun je straks in Nederland mooi eens laten zien !
    Het bezoek aan de favela's was ook erg interessant denk ik ?
    Een bezoek aan de Copacabana kon natuurlijk ook niet achterwege blijven ! Ik ben er nooit geweest, maar het lijkt me prachtig !
    Voor eventueel volgende reizen al weer logeeradressen opgedaan in Ecuador, Canada en Ijsland. Je hebt de landen straks maar voor het uitzoeken.
    En dan tenslotte het carnaval waarom Brazilië ook bekend staat. Uit het verslag lees ik dat het feesten, feesten en nog eens feesten was. Dat is dan nu allemaal achter de rug en ik neem aan dat je nu ook mee doet aan de vastentijd - die zoals je weet - 40 dagen duurt ! Kun je mooi weer een beetje op adem komen ! Veel sukses !

    hartelijke groeten van
    cor en wiep nottelman

  • 31 Maart 2013 - 15:20

    Aline En Goof:

    We missen belevenissen ;-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 1210
Totaal aantal bezoekers 51231

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: