Feliz Natal & feliz ano novo! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Feliz Natal & feliz ano novo! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Feliz Natal & feliz ano novo!

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 Januari 2013 | Brazilië, Patrocínio

De feestdagen zijn alweer een tijdje geleden. Ik kreeg het daarna druk met allemaal leuke en gezellige uitstapjes, vandaar dat ik jullie nu pas kan vertellen over hoe de feestdagen op zijn Braziliaans zijn verlopen!

Allereerst natuurlijk kerst. Met kerst ben ik gewend om op de eerste dag een uitgebreid diner te hebben met mijn ouders, zus en opa en oma en op tweede kerstdag hebben we de traditie dat we wentelteefjes eten met de hele familie Spinder. Op heel veel eten na, gaat het hier toch wel wat anders. Hier begon kerst voor mij maandagavond. Eerst gingen we met het gezin elkaar de kerstcadeautjes geven en daarna hadden we een gezellig samenzijn met de hele familie. Om 12 uur 's nachts is de tijd dat volgens de Brazilianen Jezus is geboren, dus toen gingen we met zijn allen bidden en zingen. Daarna gingen we nog uitgebreid eten en toen het zo'n half 2 was, was ik best moe dus ging ik slapen. De volgende dag hadden we nog een een lunch met opa en oma en daarna was mijn kerst van 2012 alweer voorbij...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik kerst in Nederland leuker vind. Voor mijn gevoel is het daar veel groter, veel belangrijker. En natuurlijk is het nog altijd het allerbeste om kerst met je eigen familie te vieren, vooral omdat onze families tradities hebben waar ik (blijkbaar) toch veel waarde aan hecht. En natuurlijk de sneeuw! Ik weet eigenlijk niet of Nederland dit jaar een witte kerst heeft gehad, maar de kou en sneeuw horen er voor mijn gevoel toch een beetje bij. Kerst vieren in korte broek en shirtje geeft inderdaad niet echt een kerstgevoel...
De dagen na kerst heb ik vooral slapend doorgebracht, met af en toe een barbecue, een etentje, een feest of een uitstapje naar het centrum. Maar veel kon ik ook niet doen, omdat het hier echt onwijs warm was!

En toen was het alweer de laatste dag van 2012. Het was wel even een dag waarop terug heb gekeken naar het afgelopen jaar, naar hoe ontzettend fantastisch die is geweest. Ik ben nu al 5 maanden in Brazilië en de tijd vliegt voorbij. Nog maar 6 maanden te gaan voor ik weer naar mijn koude kikkerlandje moet...
Ik heb die dag niet veel gedaan behalve slapen, omdat ik de hele nacht aan het feesten was. Ieder jaar is hier namelijk in de sportclub een heel groot nieuwjaarsfeest en daar moest ik natuurlijk bij zijn! De club was heel mooi opgemaakt, er was eten en drank in overvloed en de muziek was goed. En toen het 12 uur was ging ook hier het vuurwerk af. En daarna begon het feesten! Ik heb een fantastische avond/nacht gehad, mar toen ik om half 6 ongeveer thuis kwam was ik toch wel blij dat ik mijn bedje in kon kruipen en kon slapen.

De afgelopen week heb ik veel tijd doorgebracht met mijn familie. En dat was heel fijn, want het is echt een familie voor me geworden. De familie waar ik nu in woon, is heel hecht. Alle ooms en tantes behandelen mij ook echt als familie en vrienden uit mijn klas zijn nu mijn neven en nichten, dus ik heb het hier onwijs naar mijn zin! Helaas duurt het niet lang meer voor ik weer van familie wissel. Niet dat de familie waar ik straks naartoe ga niet leuk is, maar je raakt toch wel gewend in het ritme en de leefstijl waardoor wisselen van familie toch altijd even een moment is waar je doorheen moet.
Maar voor het zover is ga ik nog een grote reis maken! 8 januari begin ik aan mijn 23-daagse reis langs de kust. We beginnen in het noorden en gaan helemaal naar beneden, waar we eindigen in Rio de Janeiro! Dit wordt opnieuw een reis met allemaal uitwisselingsstudenten, een stuk of 100 deze keer. Volgens mij wordt dit een ontzettend leuke reis en ik heb er onwijs veel zin in!

Het zal dus weer een tijdje duren voor ik weer een blog ga schrijven. Maar ik zal later uitgebreid verslag doen van mijn reis!


  • 07 Januari 2013 - 07:18

    Just Jongkees:

    Hey Marije, wat grappig, we zitten in hetzelfde land, maar ervaren alles anders :) Zo was het bij precies andersom. Kerst is groter hier, en Nieuw jaar is veel leuker in Nederland!
    Het klinkt alsof je het enorm naar je zin hebt, daar ben ik blij om.

    Ik heb de Nordeste trip in December gedaan. Het was zo leuk! Vergeet alsjeblieft niet Deborah de groeten van me te doen. Zo veel vrienden gemaakt op de trip, ik mis zo veel mensen nu. Het is ontzettend leuk. En inderdaad, vergeet je zonnebrand niet. Veel mensen zullen het je gezegd hebben, maar het is waar. Ik heb een paar permanente T-shirts opgezet tijdens die reis.
    Ontzettend gave reis, hoop dat jij het net zo leuk zult vinden, en vergeet dus niet de groeten te doen van aan Deborah ;)

    Fica feliz!

  • 07 Januari 2013 - 11:49

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Allereerst de beste wensen voor 2013 ! Voor jou hopen wij dat dit jaar op dezelfde prettige wijze zal verlopen als 2012. Dat je het daar nog steeds erg naar de zin hebt blijkt wel uit het leuke verslag. Voor de reis van 23 dagen langs de kust wensen wij jou veel plezier. En dan binnenkort weer naar een andere familie !
    Ik volg de buitenlandse politiek altijd met veel interesse en ik vraag me af of jij de Mensalão (dik zakgeld) zaak ook op de televisie hebt kunnen volgen. Het betreft hier één van de meest spraakmakende corruptieschandalen uit de geschiedenis van Brazilië. Dit schandaal heeft plaatsgevonden onder de toenmalige (2005) president Lula da Silva. Er zou uit de staatskas smeergeld zijn betaald in ruil voor steun aan de regering. De ster van het proces rechter Joaquim Barbosa (Negão oftewel "super zwarte") had géén goed woord over voor de beklaagden die hij een criminele bende noemde. Barbosa is de eerste zwarte rechter van de Hoge Raad. Het proces was de afgelopen 4 maanden live op de Braziliaanse televisie te volgen.

    Ben eigenlijk best benieuwd hoe de reacties op deze "soap" waren.

    hartelijke groeten uit een grijs en mistig Dronrijp
    cor en wiep nottelman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 938
Totaal aantal bezoekers 51234

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: