Amazone!!!! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Amazone!!!! - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Amazone!!!!

Blijf op de hoogte en volg Marije

01 Juni 2013 | Brazilië, Manaus

Twee weken geleden ben ik terug gekomen van mijn laatste en leukste reis in Brazilië. En het was niet zomaar een reis, ik heb tien dagen doorgebracht in de Amazone!

De reis begon in Presidente Figueiredo, een klein stadje 107 km van de hoofdstad Manaus vandaan. Op dag 1 zijn we gelijk de jungle in gegaan om de Maruaga grotten te bezoeken. Al zwetend en besproeid met anti-muggenspray hebben we door de bossen van de Amazone gewandeld, wat echt heel mooi was! Bij de grotten zelf aangekomen konden we ons gelukkig verkoelen met water dat via watervalletjes naar beneden kwam. Verder geen wilde dieren gezien, maar de eerste indruk van de jungle was zeer geslaagd!
Op dag 2 van onze reis zijn we naar een ander heel erg klein stadje geweest, genaamd Balbina. Hier zijn we naar een centrum geweest waar zeekoeien heen worden gebracht die hun moeder zijn kwijtgeraakt door jagers, of die gewond of ziek zijn. Ik had nog nooit een zeekoe gezien, maar ze zijn heel… vreemd. En ook niet heel mooi. Maar wel bijzondere beestjes! Na het centrum zijn we naar een meer geweest, waar je aan de overkant een ‘kerkhof van bomen’ kon zien. In Balbina is een aantal jaren geleden namelijk een waterkrachtcentrale gemaakt, waarvoor een deel van het bos onder water moest komen te staan. Alleen waren die bomen daar niet voor gemaakt, dus gingen ze dood. Het was een erg triest gezicht, vooral als je daarna nog te horen krijgt dat de waterkrachtcentrale eigenlijk niet zo’n groot succes is en waarschijnlijk gesloten wordt, en dat die bomen dus voor niks dood zijn gegaan…
De volgende dag hebben we de hoofdstad van de staat bezocht, namelijk Manaus! Als eerste hebben we het beroemde theater bezocht, die nog stamt uit de tijd dat Manaus erg rijk was vanwege de rubberbomen. Het was een heel mooi theater, alleen hebben we helaas de grote zaal niet gezien, omdat ze die aan het voorbereiden waren op een nieuwe opera. Daarna zijn we nog naar de villa van een Duitser geweest, ook een gebouw dat nog stamt uit de tijd van het succes van de rubber. Opnieuw een mooi gebouw! Aan het eind van de dag zijn we nog naar een markt geweest waar je souvenirs kon kopen die gemaakt waren door de Indianen uit de jungle zelf. Maar tegen die tijd was iedereen al gebakken door de verschrikkelijke hitte in van de stad… ’s Avonds hebben we nog een show gezien van een traditioneel feest in Manaus, vergelijkbaar met carnaval. Een leuke afsluiting van de dag!
De tweede dag in Manaus hebben we drie verschillende dierentuinen bezocht. De eerste dierentuin was de dierentuin van het hotel. Juist ja, het hotel waar we in verbleven, een vijf-sterren hotel uiteraard, had een eigen dierentuin. Misschien een klein beetje overdreven, maar ook wel weer leuk natuurlijk! De tweede dierentuin was de dierentuin van het CIGS, een militair centrum voor oorlog in de jungle. Deze dierentuin is een van de belangrijkste dierentuinen van Brazilië, omdat er 300 dieren van 77 verschillende diersoorten verblijven, allemaal uit de regio van de Amazone. De laatste dierentuin die we hebben bezocht, was het INPA. Eigenlijk was het niet echt een dierentuin, maar een ecologisch park waar veel onderzoek wordt gedaan naar het ecosysteem van de Amazone.
De volgende dag begon het echte avontuur pas. Toen zijn we namelijk aan boord gegaan op de boten waar we de volgende 5 dagen op hebben doorgebracht! Als eerste zijn we langs de sloppenwijken van Manaus naar de ‘encontra das aguas’ gegaan. De Amazone kent namelijk twee grote rivieren met verschillende soorten water die voor zes kilometer lang niet mengen door o.a. verschil in temperatuur, stroming, snelheid en zuurgraad. Dat was best een apart en mooi gezicht! Daarna zijn we de jungle in gevaren en zijn we naar een indianenkamp gegaan voor een show van een van hun tradities. Het was een show met dans en muziek en zo goed aan naakte indianen (al betwijfel ik of het echte indianen waren) en het was leuk om te zien!
Toen de show klaar was, was het al donker en duurde het niet lang meer voor we gingen slapen, in de jungle, in de hangmat. Helaas was mijn eerste nacht niet erg geslaagd… Ik kon geen goede houding vinden, mijn buurvrouw hing half op me en het was koud. Gelukkig werd dat in de loop van de week beter en heb ik uiteindelijk heerlijk en comfortabel kunnen slapen!
De volgende dag hebben we een overlevingscursus in de jungle gedaan. Dat was heel gaaf! We hebben geleerd hoe je vuur kunt maken met vuurwapens, mobieltjes, batterijen en natuurlijk gewoon hout, we hebben geleerd hoe je tentjes en bedden kon maken van hele grote bladeren en we hebben gezien welke wapens je kunt gebruiken om te jagen en hoe ze werken. Ook hebben we mogen genieten van het voedsel dat de jungle ons te bieden heeft en hebben we een brancard in elkaar geknutseld van takken en lianen. Tijdens dit alles hebben we een flinke wandeling door de jungle gedaan, waarbij we om de zoveel meter opnieuw anti-muggenspray op moesten spuiten omdat de vorige laag er alweer afgezweet was. En toch, ondanks al die liters anti-muggenspray kwam ik er later achter dat mijn benen letterlijk helemaal vol zaten met muggemulten… Ik heb er de rest van de reis aan geleden.
De dag daarna werd ik wakker van gillende en drukke mensen die over de boot renden om hun camera te pakken. Bleek dat een van de gidsen een luiaard had gevangen!! Het zijn hele aparte beestjes, ze zijn heel sterk, bewegen heel langzaam en ze doen absoluut hun naam eer aan, ze zien er gewoon hartstikke lui uit. Maar het was heel bijzonder dat ik zo’n beestje gezien heb en ik vond het heel gaaf! Daarna hebben we nog meer bijzondere beestjes gezien, we hebben namelijk gezwommen met dolfijnen! We kregen ook de gelegenheid om ze te aaien en ze voelen heel zacht en glad aan. Ook een bijzondere ervaring! Die middag hebben we een indianenkamp bezocht, maar dat viel me helaas tegen. Ik verwachte rieten rokjes en tentjes en vuur en een primitieve leefstijl, maar het zijn gewoon mensen in spijkerbroek, met televisies, mobieltjes en elektriciteit. Maar we hebben er wel gezellig gevoetbald en gekletst met de ‘indianen-‘meisjes.
Dag vier op de boot begon al heel vroeg, want we gingen in kleine bootjes midden op de rivier de zonsopgang bewonderen. Het was niet makkelijk om zo vroeg al op te zijn, maar de zonsopgang was ontzettend mooi en ik heb heel veel foto’s genomen. Op de weg terug naar de boot zijn we nog een hele grote, enge spin tegen gekomen, die hing ineens boven ons bootje, heel gaaf! ’s Middags zijn we nog naar een ander ‘indianen’-kamp geweest waar we wat hebben geleerd over rubberbomen en hebben gezwommen en gevoetbald en ’s avonds was het alweer tijd voor het afscheidsfeest… Een gezellig feest waar we hebben gedanst, gezongen, gegeten en natuurlijk veel foto’s hebben gemaakt!
En toen was het alweer de laatste dag van de reis… We zijn terug gevaren naar Manaus, hebben nog wat rondgehangen in een winkelcentrum en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen. En deze keer was het echt afscheid nemen, want het was waarschijnlijk voor het laatst (in ieder geval voor een lange tijd) dat je veel mensen zou zien waar je veel tijd heb doorgebracht, ook op andere reizen zoals de Northeast of Pantanal.

Dat was niet het leukste moment van de reis, maar helaas komen ook aan alle leuke dingen een eind. Dat geldt ook voor mijn uitwisseling zelf, ik heb nu nog maar drie weken te gaan voor ik weer voet zet in Nederland. Het is ongelooflijk hoe snel het is gegaan, het lijk wel vorige week dat ik aankwam in Brazilië. Mijn volgende (laatste?) blog zal dus waarschijnlijk ook niet lang duren (en deze keer meen ik het écht). Maar tot die tijd ga ik nog even genieten van mijn laatste beetje Brazilië!


  • 02 Juni 2013 - 18:30

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Ik heb net het relaas over je laatste en leukste reis in Brazilië gelezen.
    Indrukwekkend ! Van een 5 sterrenhotel met dierentuin naar een overlevingscursus in de jungle en dan slapen in een hangmat en door muggen worden opgegeten. Een wereld van verschil denk ik ?
    Ik had nog nooit van het fenomeen "encontra de aguas" gehoord en dat ook nog over een afstand van 6 kilometer !

    Je hebt in de periode dat je nu in Brazilië bent veel gezien en dat zal een onuitwisbare indruk achter laten.
    Jouw terugreis naar Nederland komt in zicht !

    Afgelopen week las ik dat de Braziliaan Roberto Azevedo benoemd is tot Secretaris Generaal van de WTO. Dit is de eerste keer dat iemand uit Latijns Amerika op deze post is benoemd. Zo zie je maar dat men rekening houdt met Brazilië !

    Nog veel plezier voor de komende 3 weken !

    hart.groeten van
    cor en wiep nottelman




  • 17 Juni 2013 - 14:22

    Goof:

    En je hebt nog 1 week voor een laatste blog ;-)))))))))

  • 19 Juni 2013 - 07:30

    Goof:

    Nog VIJF dagen voor dat laatste blog (plaag)

  • 11 Juli 2013 - 10:02

    Goof:

    D'r kijkt natuurlijk niemand meer hier, maar dat laatste blog, dat er ECHT zou komen......heb ik 't gemist?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 5717
Totaal aantal bezoekers 51235

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: