Maand 1 in Brazilië! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Maand 1 in Brazilië! - Reisverslag uit Patrocínio, Brazilië van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Maand 1 in Brazilië!

Blijf op de hoogte en volg Marije

04 September 2012 | Brazilië, Patrocínio

Wauw, gisteren zat ik officieel 1 maand in Brazilië! De tijd vliegt voorbij... Maar dat zeg ik geloof ik in elk blog haha!
De afgelopen week heb ik het ongelooflijk druk gehad. Dat is het mooie van een exchange student zijn: iedereen nodigt je uit! En op die manier ontmoet je ook weer allemaal nieuwe mensen. Ik heb bijvoorbeeld Morgana ontmoet, een Braziliaanse die 6 maanden in Nederland heeft gewoond. Wat is de wereld toch klein! Het voelde toch vrij frappant om in Brazilië stroopwafel te eten en te vragen 'Hoe gaat het?'. Maar het is heel erg fijn dat ik met iemand kan praten die die net zoveel (of misschien ietsjes minder...) van Nederland houdt als ik! En ze heeft me veel do's en don't's van de Braziliaanse cultuur geleerd. Zij heeft me ook een aantal Portugese lessen gegeven en dat, samen met mijn portugese lessen op de taalschool, begint toch echt zijn vruchten af te werpen! Ik heb mijn eerste mini-gesprekjes in het Portugees al gehad, onder andere over of mijn moeder bang is voor honden en over mijn vader zijn werk.
Ook heeft Morgana mij meegenomen naar een restaurant waar ze gevulde aardappelen serveren. En echt, ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik mis de aardappel. Lekker ouderwets bloemkool met aardappelen en een gehaktbal, daar zou ik op dit moment heel wat voor over hebben! Het eten in Brazilië is heerlijk hoor, maar het is zo anders... Dat verandert wel je principes trouwens, ik ben niet meer zo miesmuizerig en ik heb vandaag zelfs voor het eerst brood met jam gehad!

Vrijdag en zondag heb ik met vriendinnen van school afgesproken. Vrijdag hebben we madeleines gemaakt. Van die heerlijke, Franse cakejes. Iedereen die in Frankrijk is geweest, moet ze kennen! En we hebben The Grudge gekeken. Of O Grito, want hier in Brazilië vertalen ze alle titels in het Engels naar het Portugees. Dat was me nogal een avontuur, want mijn vriendinnen hier hebben niet de Hollandse nuchterheid door hun bloed stromen. Dus van schrik beginnen te huilen en over elkaar heen kruipen en elkaar slaan, is niet ongewoon.
Zondag was een vriendin van mij jarig, ze werd 15 jaar. Hier in Brazilië is dat een belangrijke leeftijd, en dat wordt dus ook goed gevierd met veel eten uiteraard.

Zaterdag ben ik met een groepje van school naar een 'farm' geweest, een soort vakantiehuisje. Iets wat iedereen hier lijkt te hebben. Daar hebben we lunch gemaakt en opgegeten en daarna gingen we zwemmen en zonnen. Ook dit was een leerzame ervaring. Zo ben ik er bijvoorbeeld achtergekomen dat de bikinibroekjes hier nogal klein zijn. Mijn bikinibroekje, een hele normale in Holland, is hier size 'oma onderbroek'. Iets waar ik natuurlijk zo snel mogelijk verandering in ga brengen.
En waar ik ook achter ben gekomen, is dat Braziliaanse mannen witte strepen van de bandjes van je bikinitopje sexy vinden. Ik pas me natuurlijk aan aan de cultuur, maar dit is toch een fenomeen dat ik nooit zal kunnen begrijpen...

Ook ben ik zondag naar een protestantse kerk geweest. Toen ik orgel hoorde, oncomfortabele kerkbanken zag, muziek hoorde waar ik de melodie van herkende (niet de tekst uiteraard), wist ik dat ik me daar meer op mijn gemak zou voelen dan in een katholieke kerk. En dat was ook zo! Ik voelde me heel erg welkom, kreeg zelfs een welkomsgeschenk: een bijbel, in het Portugees uiteraard.

Ik houd jullie op de hoogte!

  • 04 September 2012 - 09:14

    Marten:

    Hee mary,

    Haha, ik heb zelf ook een verschrikkelijke hekel aan aardappelen. Zo lekker zijn ze niet hoor. Maar fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Leuk ook dat je de taal ook wat onder de knie krijgt.

    Veel plezier daar. En goedemorgen!

  • 04 September 2012 - 18:41

    Cor Nottelman:

    Dag Marije,

    Stroopwafels eten in Brazilië dat is pas vreemd. Zijn die wafels lokaaal geproduceerd of is het een import-product ?
    Jouw verslagen zijn erg leuk om te lezen. Tineke vertelde dat er weer één zat aan te komen.
    Wij blijven je volgen ! Veel succes en binnenkort verwacht ik een paar portugese woorden in je verslag.

    met groet
    cor en wiep nottelman

  • 05 September 2012 - 01:37

    Fieke:

    Ha Marije! Echt jou verslagen, klinkt misschien heel erg stom maar erg verslavend! Ik vind het daarom ook erg fijn om te horen dat alles goed gaat, ik ben het wel eens met een van de andere comments: aardappelen zijn niet zo lekker. Maar daar zal ik over een half jaartje wel anders over praten, net zoals over de roze koeken vrees ik. Puur toeval dat je die vrouw tegen kwam, wat daar in tegen erg leuk is voor jou! Als ik straks ook in Brazilië zit weet ik nog niet of ik het erg op prijs ga stellen dat ik in een halve bikini-string over de witte stranden moet lopen, daarnaast word ik wel steeds sneller bruin en heb ik dus wel witte streepjes, yay! Ik blijf jou uiteraard volgen en ik wens je nog ongelooflijk veel plezier en succes met de woordjes en de zinnetjes! Liefs Fieke

  • 05 September 2012 - 12:01

    Daphne:

    Hoi Marije,
    Leuk om je verhalen te lezen. Wat gaat de tijd snel zeg!
    We hebben maandag de eerste korpsbijeenkomst gehad, een gezellig samenzijn.
    Heb ook een klankboerd voor je, waar kan ik dat heen mailen?

    Groetjes, Daphne

  • 11 September 2012 - 12:47

    Petra:

    Hé Marije ,

    Eindelijk een berichtje van de Bruinsma's .
    In je verslagen valt te lezen dat het daar goed vertoeven is .
    We zijn nog nét niet jaloers !!
    Prachtig al je verhalen .

    We blijven je op de voet volgen en hopen nog leuke belevenissen te lezen.

    Dikke kus , Petra

  • 12 September 2012 - 15:08

    Lucas:

    Wat een geweldige verhalen Marije en wat beleef jij toch veel.
    Wat ik ook zo mooi vindt dat jij aardappel met bloemkool en een gehaktbal mist, wat zul je mijn shoarma dan missen!!!
    Jij had stroopwafels daar maar toen wij in Australie waren hadden wij poffertjes! met ijs ook erg lekker en dat verwacht je zeker niet in Darwin.
    Ik hoop dat je het daar verder goed naar je zin zult hebben en wij blijven je reis verslagen volgen.

    gr.omke Lucas en tante IJbeltje

  • 15 September 2012 - 17:49

    Henny Van Der Kolk:

    Hoi Marije,

    Gisteren hoorde ik van je moeder dat je ondertussen al anderhalve maand in Brazilie zit, ook maakte ze mij attent op jouw site. Wat een mooie verhalen van deze eerste periode!
    Ik hoop dat de rest van jouw uitwisselingsjaar net zo goed gaat bevallen als deze eerste weken!

    Groetjes,
    Henny van der Kolk, Skries 5a


  • 25 September 2012 - 15:51

    Jan Wielenga:

    Dag Marije.

    Wat goed te lezen dat je het zo naar de zin hebt. En wat schrijf jij leuk. Ik heb wat van je belevenissen gelezen. Door jouw moeder was ik op het spoor gezet van "waar ben jij.nu". Zodoende ... Ik heb ook het een en ander in het Tsjerkeblêd geschreven dat in oktober uitkomt. Hopelijk leidt dat tot nog meer reacties uit Dronryp.

    Marije, ik wens je toe dat het voor jou een heel boeiend en leerzaam jaar mag worden. Geniet ervan!

    Toch ook wel goed te horen dat je ons kikkerlandje af en toe mist. Wij eten momenteel 'poerbeste' aardappelen van eigen tuin en ik zou je zo wel een portie willen sturen. Maar ik vrees dat zo'n pakket te lang onderweg is.
    Grappig ook te lezen dat je in een kerkdienst daarginds ineens een melodie hoort die je vertrouwd in de oren klinkt. Dan is de vreemdelingschap toch ook weer betrekkelijk.

    Het ga je goed, Marije.

    Groeten van ds.Jan Wielenga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 921
Totaal aantal bezoekers 51236

Voorgaande reizen:

05 Juli 2016 - 15 Augustus 2016

Cowgirl in Amerika

01 Augustus 2012 - 23 Juni 2013

Uitwisseling Brazilië

Landen bezocht: