Blog #3: De rodeo - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Marije Spinder - WaarBenJij.nu Blog #3: De rodeo - Reisverslag uit Buffalo, Verenigde Staten van Marije Spinder - WaarBenJij.nu

Blog #3: De rodeo

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Buffalo

In de tijd dat ik nu op de ranch ben, heb ik veel leuke dingen meegemaakt. Ik heb Letchworth National Park gezien, de Niagara Falls en ik ben bij de Amish langs geweest. En daarnaast natuurlijk nog alle leuke dingen op de ranch zelf: het verzorgen van de paarden, een vijf-uur-durende dagrit, zwemmen met de paarden, een rit door de creek, alle gezellige bonfires die we hebben gehad en nog veel en veel meer. Maar vandaag was denk ik een van de leukste dingen die ik hier heb gedaan: we zijn naar een echte, Amerikaanse rodeo geweest.

De rodeo was in Attica en blijkbaar zijn het de voorrondes van een aantal erg grote wedstrijden en er deden dus vrij grote namen mee. Het begon allemaal met een presentator die –uiteraard te paard- het publiek even opwarmde. Daarna vroeg hij alle (ex)veteranen om op te staan en iedereen begon te klappen uit respect en dank (wat ik erg Amerikaans vond). Daarna ging de presentator met ons allemaal bidden (er zaten nogal wat Amish mensen in het publiek) en toen kwam natuurlijk het volkslied. En Amerikanen zijn ontzettend trots op hun afkomst, dat heb ik ondertussen wel vernomen…
En toen begonnen de rodeo’s. Allereerst de rodeo te paard waarbij de rijders 8 seconden op een bokkend paard moesten proberen te blijven zitten. Erg spectaculair om te zien!
Daarna kwamen de onderdelen met de koeien. Bij het eerste onderdeel moesten de cowboys een kalf vangen door van hun paard af te springen en de hoorn te grijpen en daarna moesten ze er al worstelend met het dier voor zorgen dat het kalf op de grond kwam te liggen. Bij het tweede onderdeel moesten twee cowboys een kalf vangen met lasso’s, de eerste moest om de hoorn en de tweede om beide achterbenen. Bij het derde onderdeel moest de cowboy het kalf vangen met een lasso, de lasso werd supersnel om de hals van het paard gewikkeld en terwijl de cowboy van het paard af sprong, moest het paard vanuit de galop stilstaan en ervoor zorgen dat het kalf niet verder kon lopen. Daarna moest het kalf op zijn linkerzij worden gelegd, alle benen moesten aan elkaar vast worden geknoopt en het kalf moest zo 6 seconden blijven liggen. Het was ge-wel-dig om te zien… Echte cowboys die echte cowboy-dingen deden, perfecte paarden die onwijs snel waren en alles deden wat hun gevraagd werd en jeetjemina wat een skills hebben die mensen, ik doe het ze echt niet na…

Daarna kwam het rodeo onderdeel met de stieren, wat ook ontzettend spectaculair was! De eerste cowboy viel ‘al’ na 4 seconden van zijn stier, maar toen kwam hij onder de stier terecht en vanaf waar wij zaten leek het alsof de stier zo’n vier keer op de cowboy zijn rug sprong. Levensgevaarlijke sport dus, gelukkig liep de cowboy nog wel zelf de arena uit.

Al met al een erg spectaculaire avond en in mijn ogen een van de meest Amerikaanse dingen die je kunt meemaken!